De finale net niet

Vanaf Harlingen fietsten we door het lege en winderige Friesland, vooral langs de waddendijk, maar af en toe wat meer landinwaards. Zo voerde de route ons langs een oud stationnetje waar zo goed als zeker nooit meer een trein gaat stoppen. De rails hield aan beide kanten een paar meter van het station op.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

‘s Avonds eindigden we op een gloednieuw natuurkampeerterrein in Nes, maar dan niet die op Ameland. Op het vasteland van Friesland blijkt deze plaats ook te bestaan. Helaas was de camping zo nieuw dat de struiken om het veld heen de wind totaal niet tegenhielden, en die wind was in grote hoeveelheden aanwezig. Daarbij hadden we ook weer de eerste regen sinds ergens aan het begin van de vakantie. Maar, in de luwte van het toiletgebouw konden we toch nog droog en uit de wind zitten. Het koken ging met mijn brander niet meer, het rubbertje van de pomp was totaal versleten waardoor de benzine niet meer op druk gebracht kon worden.

Via Lauwersoog langs het Lauwersmeer fietsen we Friesland uit, Groningen in. De wind begonnen we weer mee te krijgen en de zon was ook weer terug. Naast een molen en brug – met bijbehorende geocache – vonden we een prima lunchplek waar ze heerlijke uitsmijters serveerden.  Via leuke kronkelpaadjes gaan we door naar Groningen, waar we onze favoriete winkelketen weer eens met een bezoekje vereerden. Helaas bleken ze de rubbertjes niet te hebben, maar een andere outdoorwinkel vlak naast de Martinitoren had ze wel op voorraad.

Uiteindelijk komen we net buiten provincie Groningen in Zuidlaren aan. Remko kon als rasechte Fries echt zijn tent in Groningen niet opzetten. Hadden we dat maar wel gedaan, dan waren we de volgende dag op een ander moment bij het Balloerveld en had Remko geen kontje van een koe gekregen. Helaas was dat nu wel het geval, en kwam zijn voorwiel schuin in het zand terecht waarbij het dubbelklapte. Dat wiel draait niet meer, en daarmee was het Rondje Nederland voor hem afgelopen, 20 kilometer voor het einde.